Jag jobbar detta läsår i en liten undervisningsgrupp. Något som dessa elever tycker är det jobbigaste med skoldagarna är att skriva. De har svårt att komma igång, svårt komma på vad de ska skriva om, få struktur på det de skriver och ha uthålligheten att avsluta det de skriver.
Jag funderade mycket på hur skulle vi kunna motivera dem till att skriva. Jag har haft blogg tillsammans med eleverna i flera år så det var bland det första jag skaffade även till denna grupp. Det visade sig inte alls så lätt som jag trodde att det skulle vara. Att få eleverna att vilja publicera det de gör på bloggen var inte att tänka på. Många har dålig självkänsla och att skriva är bland det jobbigaste de vet. Det spelar ingen roll om det är för hand, på datorn eller på iPad. De kunde inte heller se den motivationen som mina elever tidigare alltid sett att få skriva så andra kan ta del av vad vi skriver.
Jag började då fundera vidare på hur vi skulle få dem att komma igång. Sedan flera år tillbaka följer jag många grupper på Facebook och hittade under hösten även gruppen Grej of the day där jag läste om Micke Hermanssons sätt att jobba med kunskap med mikrolektioner. Det lät väldigt spännande tyckte jag men skulle eleverna köpa denna idé? Jag gick och funderade över en månad innan jag vågade köra igång.
Detta blev en hit direkt. Alla elever var helt med och skrev så pennan glödde. Helt plötsligt var det inga problem att då få dem motiverade och att skriva. De kan med lätthet skriva två hela A4-sidor för hand.
Det jag kan se som positiva effekter förutom att skrivglädjen har ökat rejält är att de tycker att det är så intressant och spännande att lära sig saker. De vill ofta veta mer så det slutar nästan alltid med att de söker vidare på internet om mer fakta eller bilder. De tycker verkligen som Micke säger att ”Kunskap är coolt”.
Eftersom jag tidigare har jobbat mycket med min kunskapsvägg och The Big Five så har vi kopplat även arbetet med Grej of the day till det. Vi har ofta en förmåga eller ett kunskapskrav som är det vi ska fokusera lite extra på.
Vi har gjort mikrolektionerna lite längre då vi får in så mycket mer i det vi gör. Vårt fokus har främst legat på att få eleverna att vilja SKRIVA och tycka det är kul. Ofta så har vi stödord eller väldigt korta meningar i presentationerna. Detta för att eleverna ska träna på att välja ut fakta och formulera egna meningar. Annars har de en förmåga att bara skriva av texten i presentationen. De väljer fritt om de skriver för hand, på dator eller iPad och det varierar från gång till gång.
Vi har blandade teman. Eftersom vårt mål är att eleverna ska bli sugna på att skriva så försöker jag välja ämnen som lätt kan fånga dem. Det kan i princip handla om vad som helst. Ibland väljer vi att koppla det till undervisningen och det kan vara i olika ämnen, som so, no eller matten.
Om det dyker upp nya ord eller begrepp som t.ex. inselberg så kollar jag av om någon vet vad det är och i så fall får eleven berätta, annars så förklarar jag för att de ska få en bra förståelse. Vi förstärker med olika bilder.
Eftersom det är bara stödord eller korta meningar är vårt berättande mycket viktigt. Då ligger det även med en faktatext med mer fakta vid presentationen.Om jag hittar någon bra och kort film så kopplar jag gärna det till. Ofta är de på engelska utan svensk text så då får eleverna även träna att lyssna och förstå det. Eftersom filmen ligger efter all fakta de fått så brukar det gå riktigt bra för de har en rejäl förförståelse.
Vi avslutar med källorna som jag använt i presentationen, dels för att eleverna lätt ska hitta vidare till bra sidor med fakta när de vill veta mera men också för att vi delar presentationen på bloggen så att andra vet varifrån vi hämtat vår fakta. Alla bilder som är med är helt ok att använda.
Många presentationer har jag gjort själv för att det ska passa min grupp och de hittar du här (fyller på vart efter). Annars finns det många bra i Grej of the day gruppen på Facebook som vi också använt oss av.
Jag har sedan detta skrevs bytt arbetsplats och fortsätter på samma sätt även på min nya skola. Även där har jag en blogg där vi lägger ut våra presentationer. Den hittar du här.
Hej Ullis!
Vad kul att läsa om arbetet med GOTD. Jag har jobbat med det under ett år och känner igen allt du beskriver. Vi ska fortsätta med detta även i en 3-4a till hösten och då lånar jag gärna några av dina presentationer. Jag upplever att många färdiga på FB har för mycket text och för många sidor och det är inte alltid som jag hinner göra om dem! ? Hälsningar Cecilia Blomqvist
Hej Cecilia!
Jag håller med dig om textmängden som finns på många, och jag gjorde själv så på mina första. Utvecklas ju jag också 🙂
Bara att låna på, kommer säkert många fler till hösten då jag ska vara i en åk 4 🙂
//Ullis
Pingback: Ke004e | Pearltrees