I torsdags började vi höstterminen och redan på måndag är de första utvecklingssamtalen. Vi väljer denna termin att pröva att ha ett annat upplägg än tidigare för våra samtal. Tidigare har vi gått minst en vecka och haft samtalen utspridda under alla dagar den veckan. Denna termin kommer vi ha samtalen under två heldagar. Då har vi mentorer blivit frilagda för att kunna ha samtal under hela dagarna och andra pedagoger har våra klasser. Första veckan har vi mycket värdegrundsarbete både klassvis och i faddergrupper så det kommer att vara en del sådant arbete för klasserna.
Tidigare har jag alltid sagt att vi har haft elevledda samtal men nu väljer nu att kalla samtalen elevaktiva och det är ju egentligen det de varit hela tiden. Jag som lärare är ju den som är ansvarig och leder men eleverna är de som ”håller” i samtalen. Det har jag alltid varit även om jag kallat samtalen för elevledda. Att jag väljer att kalla dem elevaktiva är för att jag tycker att det stämmer bättre som det är nu. På samtalen är det eleverna som har presenterat hur de tycker och tänker runt en rad punkter och jag och deras vårdnadshavare ställer frågor om det vi undrar över. Eftersom det är eleverna som är de som pratar mest så är jag sekreterare och skriver in deras IUP i Infomentor under samtalet.
Jag har under de senaste 11 åren haft elevaktiva/elevledda utvecklingssamtal redan från åk 1. Vi har då haft ca en vecka i tid att förbereda samtalen på och den tiden fanns inte denna gång så jag har därför funderat hur ska vi lösa det då jag vill att eleverna ändå ska kunna vara lika förberedda som tidigare. Vi hade hela fredagen för att kunna förbereda oss på så det blev ändå ganska bra med tid.
Tidigare har eleverna skrivit i en checklista innan samtalet som de fått ha som dagordning vid samtalet och förra läsåret gjorde de även en stege. På den stegen satt de ämnena så långt upp på stegen som de tycker att de har kommit. Detta moment vill jag också ha med men det har tagit ganska lång tid att rita denna stege och satt ut ämneslappar. Om ni vill läsa mer hur jag gjort tidigare finns alla inlägg här.
Jag har i år åk 5-6 där åk 5 är ”nya” elever i klassen. Eftersom vi har G Suite och mina elever i åk 6 är mycket vana att jobba i Google Classroom valde jag nu att göra en Google Presentation. Där gjorde jag en färdig mall som eleverna fick skriva i utifrån de punkter som jag ville ha med från tidigare checklistor. Jag delade den presentationen så att eleverna fick varsin kopia i Google Classroom. De fick även lägga ämnena på en stege hur de tycker att det går.
Eftersom flera elever tycker att det är lättare att skriva digitalt så hann vi nu även att de tränade genom att hålla sitt samtal för en kompis fast vi bara hade fredagen på oss. Alla elever som ska ha sina samtal på måndag känner sig redo att visa sin presentation och kunna berätta för sina föräldrar.
Om du klickar här kommer du till presentationen. Nu är den skrivskyddad så vill du använda den och skriva så går du på Arkiv – ladda ner som och väljer till exempel PowerPoint. Då får du en egen kopia som du kan redigera i. Vill man använda den direkt på Google Drive så är det enklaste sättet att man väljer – lägg till på min enhet. När man har fått den på sin enhet kan man bara högerklicka på filen och välja kopiera så får man sitt eget dokument.
Gjorde detta med mina elever förra läsåret och skrev om det på min blogg. Kul att fler provar för det var uppskattat hos elever och föräldrar hos mig. / Katarina Enbom Fransson
Blev riktigt bra att göra det på detta sätt. Förra året gjorde eleverna filmer i iMovie som de visade vid samtalet. Åk 6 är van att jobba i Google presentation och Google Classroom och har gjort det mycket under föregående läsår men det var nytt för eleverna i åk 5 då de är nya i klassen.
Pingback: Anki Martnell (ankimartnell) | Pearltrees
Pingback: Annalarare | Pearltrees
Inspirerande!
Gör eleverna något mer på samtalet? Eller är det denna de visar och pratar kring och sen är de klara?
Vad gör ni när ni har värdegrundsarbete?
Eftersom det är precis i uppstarten så blir det inte så mycket annat vi går igenom vid detta samtal. Trivsel/kompisar kommer de också att få berätta om. På samtalet tittar vi på deras gamla IUP och skriver ny, vi tittar också på deras omdömesblankett i samband med att de berättar om sin stege. Eftersom vi inte hunnit jobba med något visar det inget av sitt jobb detta samtal. Den punkten kommer med vid vårens utv. samtal i januari.
Vi har i stort sett en hel veckas värdegrundsarbete, mycket i faddergrupper från F-6. Bland annat så håller åk 5-6 i en lekdag där de visar olika lekar som de yngre får prova så att de får tips till rasterna vad de kan göra. Vi går även igenom likabehandlingsplanen och skolans ordningsregler. Pratar om hur man är en bra kompis.
Pingback: Sofia Huss (sofiahuss) | Pearltrees