Min version av Blixtjakten

Posted on

Läsåret 12-13 hade jag en lågstadieklass där vi behövde träna på många olika saker för att få det att fungera bättre i samspelet mellan eleverna, i arbetsron och hur eleverna fokuserade själva på sitt eget arbete. Vi började att arbeta med veckans förmåga där vi plockade in många värdegrundande förmågor. Jag kände att detta inte riktigt räckte och började att titta på hur man skulle kunna använda sig av spelifierat lärande för att få eleverna mer med. Jag började att leta efter bra tips på nätet och hittade något som kallades för Blixtjakten. Det var Frida Monsén på Vittra Telefonplan som berättade om hur de där hade använt Blixtjakten som ett verktyg för eleverna att lyckas bättre med sin skoldag. Detta hade de gjort på mellanstadiet. Jag började fundera hur man skulle kunna använda det för åk 1-3 istället.

Jag använde Blixjakten under hela vårterminen i min åk 1-3. Förra året bytte jag skola och jobbade då bara som specialpedagog. I år är jag kvar på samma skola som förra året och jag har undervisning en del av min tjänst i en grupp med elever som går i åk 5 och 6 och som behöver jobba på lite andra sätt. De behövde bland annat jobba just med dessa saker som jag hade med i Blixjakten, så när vi startade terminen drog vi även igång Blixjakten med dem. I denna grupp jobbar jag på samma sätt som jag gjorde med mina elever i åk 1-3 då det arbetssättet fungerade så bra. Eftersom vi hade en Smartboard i klassrummet när jag jobbade i åk 1-3 bestämde jag mig för att jag skulle skapa spelplanerna i Notebookprogrammet så att vi lätt kunde fylla på med blixtar. 

Det vi behövde börja med var arbetsron så första leveln blev just arbetsro och detta gäller även denna grupp. För att synliggöra för eleverna och få dem delaktiga så är det de som får säga hur de tycker att det ska vara i klassrummet för att det ska vara bra arbetsro, men också hur det är när det inte fungerar så bra. Detta samlar vi under blixtar (positivt) och monster (som äter upp blixtar när det fungerar mindre bra). 

arbetsro

När vi har speltimme finns det 3 blixtar att spela om när lektionen börjar. Hur många blixtar som finns kvar när lektionen är slut och hur många monstren har ätit upp är eleverna med och diskuterar om. Vi tittar på deras ord och jämför och ser vad vi alla tycker. Eleverna blir fort väldigt ärliga och har bra koll hur det verkligen varit. Det är alltid gruppen som hjälps åt att samla blixtar. Till de yngre eleverna räcker det oftast att säga att nu är det monster på väg och det känns inte som om man behöver tjata.

På level 2 lägger vi till en till banan och det är fokus. Eleverna får på samma sätt som vi gjorde för arbetsro vara med och säga hur de tycker att det ska vara när det är bra fokus. Nu spelar vi både om stjärnor och blixtar.

level 2

Även level 3 innehåller både arbetsro och fokus. När jag tycker att det börjar gå ganska lätt att samla både stjärnor och blixtar lägger vi till nästa banan och det är samarbete. Det kan vara på level 4 eller 5. När det är samarbete så är det hjärtan vi spelar om.

Det har varit lagom att ha max tre banor på en spelplan, däremot varierar antal rutor på varje bana. Vid det här laget brukar det inte vara några problem med arbetsron och jag kan ta bort den när det är dags för nästa nya som är ansvar. Längre har jag inte kommit med mina elever så vi får se vad som blir det vi behöver lägga till sedan och om vi behöver använda oss av det. I den grupp jag är nu tror jag att det kommer att bli åtminstone terminen ut vi kommer att ha spellektioner i form av Blixtjakten. Däremot kommer vi att jobba på flera andra sätt med spelifierat lärande kopplat till olika ämnen och kunskapskraven.

När alla banor på en spelplan är fyllda levlar vi upp till nästa nivå. Då blir det någon form av ”belöning” Det kan vara att vi har jobbat så bra och utnyttjat lektionstid på så bra sätt att vi kan ha fri tid. Vi har haft uteaktiviteter, programmering, film med mera. Det händer något annat och även tidsmässigt varierar det hur en blixttimme kan se ut. Den kan vara längre och kortare än en timme.

Det jag ser är att det är ett arbetssätt som motiverar eleverna väldigt mycket. Det är väldigt viktigt för eleverna som jag har nu att vi har någon speltimme varje dag. Vi har också sett att det funkar och motiverar bra då de redan är på level 4.

Det finns några till bilder på elevernas nystartade blogg Inlakestars. Det kommer säkert att komma fler inlägg där framöver som handlar om Blixtjakten.


32 thoughts on “Min version av Blixtjakten

  1. Hej
    Det låter som en id’e värd att testa. Har du lagt ut smartboardfilen på smartboardklubben? Eller har du möjlighet att dela med dig på annat sätt?
    Med vänlig hälsning,
    Catharina

  2. Hej! Detta är något jag absolut skulle vilja testa med mina elever!
    Skulle det vara möjligt att få en kopia på filen? 🙂

    Hälsningar Ella

  3. Hej! Det låter fantastiskt bra! Jag skulle gärna vilja pröva det i några grupper på vår skola. Om det är möjligt tar jag gärna del av en kopia på filen?

    Hälsningar Monica

  4. Hej!
    Vilken bra idé, att dra nytta av elevernas lust att spela för att nå gemensamma mål. Även jag är väldigt intresserad av att testa detta och undrar därför om det är möjligt att få en kopia.
    Hälsningar
    Elin

  5. Hej!
    Jag tycker att det verkar jättespännande men jag förstår inte riktigt…
    När ni spelar, är det hur det varit i klassen sedan dagen innan ni då ”spelar” om? Och du skriver att ni har tre blixtar att spela om varje spellektion just nu, om det varit en elev som sprungit runt och stört lektionen, blir det ett monster av hans beteende då som äter upp en blixt? Om eleverna upplever att de gjort mycket som renderar blixtar, finns det ändå ”bara” tre att spela om?
    Och hur spelar ni, är det diskussionen som är ”spelet” och ger blixtar?
    Känner mig lite trög, men tar tacksamt emot lite mer ”hur ni gör”…
    Tack för en mycket inspirerande blogg med mycket användbart material och kuliga idéer!

    • Hej Ulrika!

      Jag kan förstå att det kan verka rörigt. Det är ju så mycket som är självklart när man är mitt i och gör en sak
      När vi har spellektion är det just den lektionen de kan ”vinna” tre blixtar. Då ingår allt vi gör på den lektionen.
      Är det bara blixtar = arbetsro så gäller det att det ska ha varit väldigt bra arbetsro hela lektionen för att det ska bli fullt med blixtar. Är det lite mindre bra kan det bli en eller två blixtar. Det kan också vara lektioner det inte blir några alls. De kan inte förlora sådana de har vunnit och som redan finns på spelplanen.
      Om någon springer runt mycket brukar det sällan funka att man tjatar att den ska gå och sätta sig.
      Nu påminner vi när lektionen börjar vad som är ok och vad som inte är ok. Det är ju elevernas ord så de vet vad det står för.
      Om någon glömmer bort sig påminner jag med att det är monster på gång och att vi tittar konkret på vad det står på smartboarden.
      Hjälper i många fall ganska bra, fast inte alltid. Jag pekar aldrig ut att det var någons fel att det inte blir fullt med blixtar.

      Det är tre blixtar som de kan vinna. När vi är på level 2 så är det även stjärnor = fokus vi spelar om så då kan de även vinna tre sådana.
      Har de klarat något bra så är det just det som är ”vinsten”.

      Detta är ju min version av Blixtjakten som de använde på Vittra Telefonplan. De hade 5 blixtar att spela om. Man väljer ju själv hur man vill göra så att det passar sina egna elever bäst 🙂

      Hoppas att du blev lite klokare

      /Ullis

      • Nu tror jag att jag är med. Lektionen ni ”spelar” på har ni ett annat innehåll vilket som helst, t ex ASL. Och det är studiero, fokus osv på den lektionen som ”belönas” med blixtar, stjärnor utifrån elevernas ord om ”hur det bör vara” när det är bra?

  6. Låter och ser spännande ut. Arbetar i en årskurs 1:a och vi samlar stjärnor på tavlan. 1 stjärna vid varje lektion där eleverna jobbar på bra och är fokuserade på sina uppgifter och det finns arbetsro alltså egentligen flera vägar samtidigt. När vi får ihop 10 stjärnor bestämmer vi gemensamt en belöning för oss, typ, utflykt, gosedjursdag, disco, titta på film eller liknande. Det här blir ju dock lite mer spännande och engagerande. Måste man ha en smartboard? Vi har en kanon men ingen smartboard. Vi har Ipads som eleverna arbetar med 2 & 2. Kanske det går att använda din spelplan ändå, vore väldigt tacksam om du kunde skicka den även till mig!

    Tack för inspiration! / Sussie

    • Det gäller att hitta sådant som inspirerar eleverna 🙂 Egentligen är ju det du och jag gör detsamma men med olika utformning. Just nu har jag ingen smartboard i klassrummet men har programmet på min dator så vi kan köra ändå. Ska se om det kan funka i ett annat program jag har som är gratis. Återkommer till dig Sussie
      /Ullis

  7. Det här gillar jag! Ser verkligen fram emot att få pröva Blixtjakten med mina elever. Hur får jag del av spelplan och upplägg?

    Med vänliga hälsningar

    Jennie

  8. Hej!

    Tycker Blixtjakten låter jätteintressant och tänker prova det i min fyra. Om du har möjlighet tar gärna emot en kopia.

    Du har en mycket inspirerande blogg.

  9. Hej Ulrica! Det känns så lockande med detta arbetssätt! 🙂 Tusen tack för att du delar med dig! Gillar skarpt att föra samtalen med eleverna för att medvetandegöra och skapa den viktiga delaktigheten och sätta igång den egna motorn. Har jobbat med klassens kompisstjärnor mm. Har ingen smarboard, men kanon. Har en ipad som jag kan koppla upp mot kanonen. Tror du att det skulle kunna fungera ändå? Är så angelägen om att en elev inte ska få bära skuld för klassens misslyckande. Har ofta försökt att lyfta o premiera när arbetsron hos helheten fungerar även när en elev inte orkar att ha fokus… Ett dilemma, eller hur? Förstår att du har flera knep o bra tänk kring det Ulrica. Tänker bara att det ofta är en balansakt. Solig kram Anki 🙂

  10. Hej!
    Jag tycker det låter väldigt roligt och spännande. Ett bra sätt att få eleverna medvetna. Jag vill gärna ha en kopia av filen.

  11. Hej! Jag har börjat med en ny åk 4 och skulle gärna vilja prova detta. Är det möjligt att få en kopia på filen. Jag blir så inspirerad av din blogg. Keep up the good work!
    Tack på förhand
    Birgitta

  12. Hej! Detta låter precis som vad vi behöver just nu. Jag skulle vara mycket tacksam om jag kunde få ta del av filen också.
    Tack för en inspirerande blogg!
    Mvh
    Anneli

  13. Hej!
    Hamnade här på din sida och vilken fantastisk sida! Så kul när pedagoger vill dela med sig av sitt arbete. Är så nyfiken på ditt arbete med Blixtjakten då vi har gjort något liknande fast med stjärnor på tavlan. Kan man på något sätt få ta del av mallar eller liknande??
    Med vänlig hälsning Tina

    • Hej Tina!
      Kul att du du kan hitta saker här som du också kan ha användning av som jag gjort för att ha i arbetet med mina elevef. Banorna är gjorda i Smartboards Notebookprogram. Om du har det kan jag maila en fil med några banor som man kan utgå från.

      //Ullis

  14. Hej Ullis! Du har en sådan inspirerand blogg! Jag är intresserad av att få en fil med banor om det är möjligt.
    Tack snälla på förhand!
    Mvh Maria Eklund

  15. Hej!
    Finns det möjlighet att ta del av filen med banor fortfarande?
    Vi har på vår skola precis pratat om detta och det skulle underlätta om vi fick kika på hur ”grundmall”
    M.v.h Marlene, Umeå

  16. Hej! Har hittat till din sida denna vecka och tycker den är väldigt inspirerande och jag blev intresserad av denna blixtjakt. Har du kvar mallar, smartboard filer, eller liknande?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.