Jag har under flera år använt mig av pedagogiska planeringar bland annat i matematik med mina elever i åk 1-3. För att eleverna ska få öva på att självvärdera sig samt se progression i lärandet har jag som stöd haft matriser med till varje planering. Dessa har varit väldigt konkreta så att eleverna redan från början förstår och kan ta ställning till vad de tycker att de kan.
Istället för att ha en lång planering har jag valt att göra många kortare för att de hela tiden ska kännas aktuella och eleverna har koll på vad som förväntas av dem. Matriserna har vi använt när vi har börjat ett område och när vi slutat. Vi har tittat på dem när vi sätter igång med ett område för att eleverna ska veta vad som de förväntas lära sig. När vi har jobbat klart har eleverna först markerat på sina matriser vad de tycker att de kan och sedan har jag markerat vad jag tycker. Jag har sedan tittat tillsammans med varje elev. Då har vi lagt fokus på det där vi inte har tyckt lika och resonerat om det.
Eleverna blir väldigt snabbt medvetna om sitt lärande redan i åk 1. Vi har mycket bra diskussioner tillsammans tidigt. Som progression till att använda matriser har nästa steg varit att använda en tom trappa. Jag har då som lärare haft matrisen till hjälp och sedan tagit ett av målen där. Vi har diskuterat var på trappan är det och sedan har eleverna fått bedöma var på trappan de ligger i förhållande till det vi nyss pratat om. Det kan till exempel i åk 2 vara ”Kan hel, halv, kvart i och kvart över på klockan”. Då bedömer eleven vad den kan i förhållande till det.
Under de senaste åren har vi haft Eldorado från Natur och Kultur som läromedel i matematik. Om du vill ta del av de planeringar jag gjort till detta kan du välja årskurs nedan.
Pingback: Elever | Pearltrees
Hej Ulrica!
Tack för en fantastisk inspirerande hemsida med mycket matnyttig att använda sig av i klassen/klasserna.
Har en fråga kring ”Planering och bedömning i matematik åk 1, åk 2 samt åk3 när man klickar på någon av dem så kommer det sedan fram rubriker i röd text.
När jag klickar på dem kommer jag vidare till en ”tom” sida?
Använder ej PC utan Mac, kan det ha något att göra med saken?
Mvh
Anna H
De röda texterna som du kommer till är länkar till worddokument. Valde att lägga dem i wordformat för att man skulle kunna redigera i dem efter hur man ville göra. När jag klickar på en länk så laddas dokumentet ner. Vet inte hur det fungerar på Mac. Du får titta igen och om det inte går så kan jag maila dem till dig.
/Ullis
Pingback: Matematik | Pearltrees
Superfint arbete du gjort! Ska använda i min årskurs tvåa, tack!
Marianne
Kul att du känner att du kan ha användning av det jag har gjort Marianne. Lycka till med din tvåa.
/Ullis
Pingback: Matematik | Pearltrees
Pingback: BFL - ankikallman | Pearltrees
Pingback: Matematik åk3 | Pearltrees